Opzet

Veel vacatures (ca. 70-80%) bereiken niet meer het stadium van advertentie of vacaturesite, maar worden via interne netwerken ingevuld. Het is dus zaak deze netwerken te infiltreren. Dat kan door bij werkgevers een beroep te doen (in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) om iemand (die zicht heeft op vacatures) ter beschikking te stellen om een werkloze te begeleiden of te coachen. B.v. door enkele keren per maand op de werkplek een gesprek te hebben over de mogelijkheden/moeilijkheden, suggesties te doen, ervaringen uitwisselen etc. Er zou hiervoor een soort programma of leidraad ontwikkeld moeten worden.

De werkloze moet in principe bereid zijn voor het minimumloon aan de slag te gaan, mits het werk op niveau betreft. Dat maakt het aantrekkelijk voor werkgevers. Werk is vaak voor oudere werklozen belangrijker dan geld, hoewel het geld er voor kan zorgen dat ze net niet kopje onder gaan.

De werkzoekenden komen in een database, die alleen toegankelijk is voor degenen die een Nugger begeleiden. Is er ergens een vacature, dan kan de coach kijken of er elders een geschikte kandidaat is en contact opnemen met diens begeleider die de werkzoekende immers kent. Werkgevers krijgen er zo een extra nuttig netwerk bij.   

Maak jouw eigen website met JouwWeb